Monday 2 June 2014

Supplemen : Mencegah vs merawat

Darah tinggi

Doktor kata penyakit darah tinggi ibarat anai anai. Nampak macam ok takde apa tapi makan dalam. ( ni perbualan dengan ustazah kat sekolah doktor bagitahu macam tu)

Teringat pulak masa pindah dari Sandakan . Nampak macam takde apa apa masalah tup tup bila pindah rak buku pun ranap dek anai anai.

Kalo doktor bagi ubat darah tinggi makan lah. Sebab ia bantu mengawal tekanan darah tinggi. Tapi kalo tak boleh jugak, kawal pemakanan terlebih dahulu. Kafein dan kopi memekatkan darah, stop dulu. Makanan berminyak dan berkolesterol tinggi juga. Banyakkan minum air kosong (25 kg berat tubuh perlukan 1 liter air ), banyakkan hidangan sayuran,buah buahan.
Saya dengar seorang doktor klinik swasta minta pembantunya blend sayur setiap pagi untuk sarapan

 ..Lepas tu kalo nak ambil makanan tambahan untuk darah tinggi ambil lah. Jarakkan. Biasa orang amalkan minyak zaitun untuk kolesterol yang sihat.

Dalam Shaklee ada Garlic , bantu turunkan tekanan darah. Tapi kena konsisten makan dan pulun lah ketika awal awal.  

Omega Guard juga membantu melancarkan saluran darah, membantu mengawal kolesterol. 

Banyak sebenarnya ,sebab supplemen bukan ubat dan ia untuk mencegah. Gla misalnya membantu menstabilkan tekanan darah juga.  

Magnesium yang terdapat dalam Ostematrix juga bantu menstabilkan tekanan darah. 

B complex anti stress dan rehatkan saraf.

 Vita c pula  membantu mengelakkan pembekuan darah . 

Vitamin E menjaga salur darah dan membantu keanjalan salur darah.

Sebab tu ada banyak manfaat sampingan bila ambil vitamin. Kadang ambil vitamin E untuk lembapkan kulit, bonus melindungi salur darah dan selenium baik untuk kesihatan jantung.

Vita c anti selsema dan kuatkan imuniti. Dalam masa yang sama membantu penghasilan kolagen. Pemulihan luka. Dan yang bestnya kulit jadi cerah. Baik untuk tubuh yang stress. Sedang berusaha untuk kurus. Kajian juga mendapati vitamin c bertindak seperti gam melindungi salur darah agar tidak mudah pecah jika tekanan darah terlalu tinggi. Weeee ngeri la pulak salur darah pecah. Nauzubillah.

Makin seronok bila studi tentang supplemen ni. Kalo makan dengan ilmu rasa lebih  yakin. Semuanya dengan izin Allah jua.

Jika anda seorang yang mementingkan kesihatan dan nak supplemen untuk diri dan keluarga hubungi saya. Ingat, makan supplemen dengan ilmu ya :)

Pengedar Shaklee 910243

Emelia Jamaluddin

012-9488265

Ladang Vitamin - membina kesetiaan melalui kualiti

COD Temerloh - Mentakab- Bera -Triang - Kerayong

No comments: