Sunday 2 June 2013

Buah GMO?

Selamatkah buah2an dan sayur2an yg kita makan sehari2. Pernah kah kita terfikir bagaimana buah2an itu ditanam dan dapat dihasilkan sepanjang tahun?

Tahukah anda bahawa pada zaman moden ini buah2an dapat dihasilkan tanpa mengikut musim? Macam mana tu? haa..sebenarnya para saintis dah buat ujikaji untuk menjadikan buah yg ditanam cepat membesar dan berbuah.

Kalo di Sabah terkenal dengan mangga Filipin yg ada sepanjang tahun. Saya dengar rakan (orang Sabah sendiri) yg dia tak makan mangga tu sebab diragui. Memang pun. Mangga kuning sentiasa ada di jual di pasar. Memang takde musim lah buah ni. 

Kalo di negara kita pula cuba lihat buah2an tempatan ada musimnya kan, betul tak? Ini kerana buah2 ini tumbuh dan membesar berbuah pada musim tertentu tanpa dipaksa.

Bagaimana pula dengan buah2 GMO dan sayur2an GMO ni. GMO tu apa ye?

GMO ialah sayuran dan buah2an yg mengandungi organisma terubahsuai genetik . Nak bagi buah cepat besar, cepat masak. Sebab nak keuntungan cepat.



Antara yang telah dilakukan GMO adalah seperti Kacang soya, Jagung, Kapas, Tomato, Epal dan sebagainya. Anda oleh juga merujuk buku Jeffrey Smith, Seeds of Deception dan Genetic Roulette untuk mengetahui mengenai GMO ini.




Tetapi sebagai info untuk anda. Tahukah anda bagaimana kita boleh mengenali buah-buhan GMO di pasaran? Di sini terdapat beberapa info yang boleh digunakan :- 



1. Buah jenis konvesional (kebiasaan) 

    - ditulis pada label pelekat buah tersebut 4 digit yang bermula dengan nombor 4.



2. Buah jenis organik

    - ditulis pada label pelekat buah tersebut 5 digit yang bermula dengan nombor 9.



3. Buah jenis diubah genetiknya (GMO)

    - ditulis pada label pelekat buah tersebut bermula dengan nombor 9.





Oleh yang demikian, kita boleh mengetahui sumber asal buah tersebut dengan melihat label yang dilekatkan jika ada. Sekurang-kurangnya kita lebih prihatin dan berhati-hati dengan sumber yang kita makan. Pada kita mungkin tiada apa-apa kesan. Tetapi mungkin akan memberikan kesan pada jangka masa yang panjang. 
Demikianlah yang kita bimbangi. Lebih baik kita memakan daripada sumber yang semulajadi dan tidak tercemar oleh gen-gen yang telah diubah manusia itu sendiri. 
Walaupun kebaikkannya dapat dilihat, tetapi kesannya kepada tubuh kita mungkin juga kepada generasi kita akan terkesan.


Dan tahukah anda, bahawa GMO telah diharamkan di Eropah? Tetapi kenapa di negara kita produk2 yg dikeluarkan tidak wajib dilabel dengan GMO atau Non GMO? Ini kerana ada banyak pihak yg nak mengaut keuntungan dengan penghasilan GMO ini.

Berhati2 lah dengan apa yg kita makan. Dan yg saya nak kaitkan, supplemen Shaklee adalah bebas GMO dan dihasilkan secara alami.


Rujukan boleh dibuat di :

http://www.bionetonline.org/english/content/ff_cont3.ht
------------------------------------------
Saya adalah pengedar sah Shaklee anda. Penghantaran ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.
COD area Sandakan (Sabah) , Temerloh (Pahang).

Info dan Order : 
Emelia Elza Jamaluddin
SID 910243

SMS WHATSAPP 012-9488265
PAGE FB : Ladang Vitamin

BLOG: My Ladang Vitamin

No comments: