Thursday 12 September 2013

PERLU KE VITAMIN GANTIKAN MAKANAN SEMULAJADI??

SUPPLEMEN  VS MAKANAN SEMULAJADI. PERLU LAGI KE VITAMIN SEMUA NI WALAUPUN DAH ADA MAKANAN SEMULAJADI ??

Ok saya just nak share adakah kita masih perlukan vitamin untuk dapatkan khasiat makanan seperti supplemen semua tu? Kan dah makan buah dan sayuran semua tu. Apa nak kena tambah lagi ke..?

Jawapannya terpulang pada anda. Diri anda..tubuh anda , anda yang tentukan. macam saya lah, tak semua vitamin saya telan setiap hari, kadang adjust sendiri ikut keperluan  sebab kita adalah apa yang kita makan.

Jom baca jap ni :

1-ZINC - terdapat pada kerang=kerangan dan tiram yang mana cukup terkenal dengan kolestrol yang tinggi. agak-agak banyak mana kita sanggup telan tiram untuk dapatkan khasiat ZINC ?

-Zinc berkhasiat merawat rambut gugur, masalah tenaga lelaki dan kesuburan, menjaga kesihatan prostat, membentuk kolagen, memulihkan luka, bantu penghasilan insulin. (agaknya kalo telan tiram bebanyak dapat ke insulin ntah2 kolestrol makin tinggi ;)

2-B COMPLEX - terdapat pada keluarga hati. hati ayam, lembu dan sebagainya. Rasul pun tidak menggalakkan makan organ dalaman ye tak? Gelap hati katanya. Wallahu a'lam juga membuatkan sakit dalaman. nak tambah darah orang suruh makan hati banyak-banyak, sanggup ke nak telan hati berkilo setiap hari. Sebab pengambilan bahan-bahan organ dalaman ni pun tak baik untuk kesihatan. kan senang telan jer B COMPLEX ?

Sebiji sehari saja dan fakta menarik tentang B COMPLEX :
- bersifat meredakan saraf, sesuai untuk anti stress, vitamin saraf yang terunggul, untuk kecantikan anti keradangan ,mengandungi asid folik, penambah tenaga, membantu menukarkan makanan kepada tenaga, sesuai untuk pesakit darah tinggi dan migrain, kekurangan vitamin B boleh menyebabkan ulser mulut.  Soalan saya, tergamak ke nak telan hati ayam berkilo-kilo untuk dapatkan keluarga vitamin B1-B12 ni ?

3-OMEGA GUARD - minyak omega 3 banyak terdapat pada ikan laut dalam. yang ni tak nak cakaplah sebab namanya pun kat laut dalam dan kandungan minyak Omega tinggi bila mentah. Dah tu tergamak ke nak telan ikan laut dalam hidup-hidup hihi.

Omega guard khasiat untuk : menurunkan paras kolestrol, baik untuk sel-sel otak berhubung, menguatkan paru-paru, anti inflamasi sendi,  jadi ia sangat baik kepada pesakit darah tinggi kerana mendapan kolestrol mengganggu kelancaran aliran darah, baik untuk penghidap astma dan lelah, ekzema, melindungi kolagen dan melancarkan darah.

4-GARLIC - garlic Complex Shaklee ada allisin. Allisin terhasil daripada cincangan halus bawang putih. Soalan saya, ada sesape yang nak makan cincangan bawang putih tu begitu saja? huhu saya tak rasa jeruk bawang putih masih ada khasiat tersebut. Bahkan allisin mudah hilang musnah apabila memasak. jadi mana nak dapatkan allisin?

Telan saja Garlic Complex Shaklee kan senang, proses pengeringan terkawal suhu bagi memelihara kualiti allisin itu tadi.

Khasiat garlic Shaklee: melancarkan darah, menurunkan tekanan darah, antibiotik semulajadi.

Hmmm ada sangat banyak nak share..tapi masa pun kena bagi bagi gak . InsyaAllah nanti sambung lagi...

ooh ya..VITAMIN E COMPLEX pun sangat bagus, anti oksidan yang tinggi, disyorkan pesakit kanser selepas rawatan untuk mencegah kanser dari berulang dengan dos yang tinggi.

Tapi tahukah kita Vitamin E semulajadi boleh didapati dari :  1 kg biji gandum, 500ml minyak sunflower, 8 kilo sayur bayam atau 500gm badam. Agak-agaknya sanggup tak kita telan 8 kilo bayam untuk dapatkan khasiat sebiji vitamin E Shaklee? 8 kilo bayam tuuuuu....dah ler ada selenium sunblock semulajadi, patutlah krim kecantikan banyak pakai vitamin E ye tak, termasuk sabun mandi bagai.

Dan yg agak mengecewakan vitamin C yang ditunggu-tunggu 500mg masih belum kunjung tiba. Tahukah anda sebiji vitamin C itu bersamaan 7 biji bauh oren yang dimakan setiap sejam? Rajin dan tekunkah kita nak makan oren sebiji sejam sebanyak 7 biji sehari?  Wahhh ceri beri dibuatnya (cirit birit) huhuhu...

Kan mudah kalo kita makan dengan ilmu..Buat semua pelanggan setia LADANG VITAMIN feel free to contact me jika ada sebarang masalah berkaitan supplemen dan konsultasi percuma. Jangan segan-segan ye..beli dah pakej tu....percuma konsultasi.

EMELIA ELZA JAMALUDDIN
ID SHAKLEE 910243
SMS WA 012-9488265

LADANG VITAMIN- MEMBINA KESETIAAN MELALUI KUALITI

No comments: