Saturday 19 October 2013

ANEMIA KETIKA HAMIL

Assalamualaikum sahabat-sahabat, mlm ni belek majalah lama-lama tertarik nak kongsi pasal anemia ketika hamil. Anemia atau kurang darah, bagaimana ia terjadi.

Punca utama anemia semasa kehamilan adalah disebabkan oleh kekurangan paras zat besi dalam darah. Selain itu lain-lain penyebab anemia adalah kekurangan folik dalam  darah,penyakit sickle  sel anemia , thalasemia , kekurangan vitamin B12 dan kehilanngan darah melalui saluran usus atau melalui air kencing. Infekstasi saluran usus dengan cacing adalah juga punca terjadinya anemia.

Kekerapan hamil juga diikaitkan dengan annemia, di mana ibu hamil  semula sebelum  tubuh sempat menggantikan zat  besi yang hilang ketika pendarahan bersalin lalu.

Jika dikira dalam pemakanan kita ia amatlah sedikit dan menyebabkan terjadinya anemia.

TAHUKAH ANDA ? ? /

Proses terjadinya anemia ini memakan masa mungkin beberapa minggu atau bulan bergantung kepada simpanan zat besi dalam tubuh seseorang. Diperingkat awal simppanan zat besi dalam hati,  limpa dan sum--sum tulang akan berkurangan . Ujian darah untuk ferritin akan memberitahu kita yang simpanan zat besi kita mencukupi atau tidak. 

SIMPTOM DAN KESAN ANEMIA

Antara tanda ketara anemia apabila cepat letih dan mudah lelah. Ini kerana kekurangan oksigen
yang dapat dibawa melalui darah. Apa yang penting untuk mempunyai hemoglobin yang tinggi adalah semasa bersalin nanti di mana jika berlaku pertumpahan darah yang banyak ketika bersalin.


Pendarahan yang banyak adalah punca utama kematian ibu hamil , anemia yang teruk akan menyebabkan kegagalan fungsi jantung


Dalam Shaklee, kami menawarkan kombinasi terbaik Vitalea multivitamin yang mengandungi zat besi untuk keperluan ibu hamil, berpantang  dan menyusu. Kesan terbaik diambil bersama B complex sumber asid folik dan sumber vitamin B1-12 yang lengkap memberi tenaga, mencegah kelesuan , anti  stress dan membina sel-sel darah merah.


Sebotol Vitalea tahan hingga 2-4 bulan dan B complex tahan hingga 4 bulan . haa sangat jimat tu.

Ibu-ibu mengandung sangat digalakkan mengambill asid folik sebelum hamil dan disarankan meneruskan asid folik bagi mengelak kecacatan janin.

Anak, zuriat dan cahayamata itu rezeki dari Allah. Banyakkan berdoa semoga anak yang dilahirkan sihat sempurna fizikal  dan mental. 

Jom tidur hihihi. Selamat malam semuaaaaaaa 

Emelia Elza
Pengedar Shaklee anda seluruh Malaysia 
012-9488265  Id Shaklee 910243

LADANG VITAMIN     -MEMBINA KESETIAAN MELALUI KUALITI

No comments: